Skip to main content

Kek Batik / Batik biskut Marie / Kek Lapis


Salam uolss….harini I nak cuba resepi mudah yang cepat dan sedap di makan….bagi budak2 sure diorang suka…but for me tak berapa lah sangat sebab I sensitive skit dengan manis-manis nie…tekak xbape nak terima… boleh buat pening tau!!! Serious!!!!
So google punya google, banyak sangat dan bermacam-macam pesyen dan cara yang di sharekan….sampai taktau nak follow mana satu….sudahnya en. Hubby suruh jek ikut blog Nani Rostam punya resepi…..ok!!! I follow…

Bahan-bahan:-
(Sumber: Blog Nani Rostam)
250gm buttercup
250gram serbuk Milo
1 tin susu pekat manis (450gm)
1 bungkus biskut marie brand Tiger

Ok!!! Seperti saranan kak Nani Rostam, “ikut bulat-bulat kek batik nie termasuk jenama product yang dia gunakan maka….kek batik akan jadi lemak manis, sedikit chewy dan rangup”….wah betul sangat kak!!! Memang rangup…I like!!!!

Caranya:-
Cairkan butter dalam periuk, setelah cair masukkan susu pekat manis, kacau dan masukkan serbuk milo, kacau sehingga adunan mendidih dan menegeluar gelombong gelembong. Tutup api dan masukkan biskut marie yang dipatah dua. Kacau sehinga sebati dan masukkan kedalam loyang empat segi yang dilapikkan plastik supaya mudah mengeluarkan kek itu nanti. Ratakan adunan ke dalam loyang sambil menekan-nekan sehingga padat. Biarkan semalaman di suhu bilik sebelum dipotong.
Kakak & Adik memang suka no kaco Mama dia kalau nak buat something yang related to baking….so tolong pecahkan biskut pun jadila kan….bagus Alhamdulillah…kecik-kecik lagi dah rajin tolong Mama!!







Alhamdulillah…menjadi!! Poyo kanzzz org lain buat tak bising pun…muahahahaha maybe for uols are nothing…but for me it’s SOMETHING ok!!!...so peduli apa orang nak kata…. whatever la kanzzz asalkan akak bahagia!!! 


Comments

Popular posts from this blog

INDONESIA: BANDUNG SHOPPING

Bila sebut Bandung…of coz le teringat pasal shopping….bila sebut pasal shopping plak of coz le orang pompuan je yang over excited skit..hehehhe trip kali nie memang khas untuk kitrg bershopping..xgi explore mana2 pun..yela 2010 dah pi..amik pakej Jakarta-Puncak-Bandung…. Memandangkan ni trip shopping..jadi 3 hari 2 malam rasanya cukup sangat dah…kang pegi lama2 cam nak bukak kedai baju la plak kat umah…sat gi hubby pening pale sapa yang susah?? So macam biasa untuk jimat..kita cari pakej yang murah dan berbaloi….erm Bandung ni kalau nak travel sendiri bole tapi untuk mereka2 yang sangat pakar dan berani la ye…bagi kami amik pakej je senang…cuci tangan n kaki je..siap duit utk shopping je…ngeee….;) Actually I pergi kali ni dengan sister in law..berdua je ok….nasib baik member sekelas MBA kenalkan dengan member dia yang ade buat travel agency…kebetulan plak dia ade kenalan ngan travel agency kat Bandung…jadi kenal atas atas..dapat le pakej yang murah untuk ke Bandung free ...

Running Lagi

Assalamualaikum semua! Semoga hari-hari anda dipenuhi dengan aktiviti yang bermanfaat dan berharga setiap hari dan semoga kita sentiasa dirahmati dan dipermudahkanNya. Apa aktiviti hujung minggu anda? Ada yang nak bershopping ke? or ada jemputan kahwin? hah ni nak share lagi pengalaman akak lari lagi ya. Hah tak cukup dengan 5km dan 10km...kali ni dah tambah jarak dengan mencuba 21km pula atau dengan nama penuhnya Half Marathon katanya.... Larian kali ni selepas Raya, lebih kerap! Dalam bulan August sahaja 3 minggu berturut kami berlari sempena preparation untuk 21km. AXA Heart in Action Run 2015 10km untuk AXA Heart in Action Run yang diadakan di Setia Alam. Route baru yang agak mendatar dan permandangan yang agak terhad kerana dikelilingi dengan taman perumahan dan jalan-jalan yang masih lagi dalam construction. Walaupun akak lari tak laju mana pun, banyak jalan jek pun tapi masa boleh tahan ada improvement ok walaupun nak makan banyak lepas raya haritu... Run Wit...

Great Time with Mamee Chef!!

*48 hours sticky post* *please scroll down for new entry* Wah hujung minggu dah dekat!! Tup tap tup tap cuti sekolah pun nak habis dah. Biasanya bila weekend la baru nak plan masak special untuk family… ye la as a working mother mana sempatnya nak masak beriya masa weekdays…heheheh alasan ok!! So nak masak apa tu? Apa kata kita buat something yang simple, easy and sedap dimakan ok!! Hah bila cerita pasal simple & easy of course ler nak yang “Lain Daripada Yang Lain” Hehehehe….something senang di masak tapi meletops!! Kakak & Adik ni kalau dapat makan mee segera, dia punya excited memang semacam…kalau boleh nak hari-hari ok!! Bukan tu jer…Adik ni pula dia punya favorite ialah Tom Yam… bila datang mood dia nak makan sure request nak suh buatkan Tom Yam….so tak payah tunggu hujung minggu dan2 tu jugak Mama ko buat!! Mama mana boleh tangguh2 nie kang kempunan plak Adik cayang buchuk Mama tu hah!! Kakak pula senang, memang tak cerewet makan… so kali ni apa kata kita buat ...